Prei Koken

Prei Koken

Zin om vanavond prei te koken? Dat is zo gepiept, want prei koken of andere recepten bereiden is erg makkelijk. Wist je dat er in deze groente per 100 gram 27 kcal zitten, 3,8 aan koolhydraten, o gram vet en 3,4 gram vezels.

Prei is dus eigenlijk heel gezond om te eten, het is dus niet alleen lekker. Als het om deze heerlijke groente gaat weet dan dat dit één van de meest veelzijdige groentes is die we kennen in Nederland. Zo kun je het op verschillende manieren klaar maken en serveren.

Één van mijn persoonlijke favoriete manieren is de preischotel met ui, paprika en gehakt. Hier zitten verschillende lekkere kruiden bij in die het tot een lekker smakend gerecht maken. Maar natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden zoals, de groente koken en serveren met aardappels, jus en een lekker stuk vlees zoals een karbonade.

Prei kun je ook stoven, dit wordt niet zo vaak gedaan omdat de meeste niet weten hoe. Eerst even fruiten in een pan met hete olie en dan 10 minuten lang stoven in een pan met een deksel erop, kruiden en zout erbij en klaar het eten.

Het is ook mogelijk om deze groente te grillen en klaar te maken in een wok pan. Ook dit is allemaal vrij simpel. Om te grillen heb zoals het woord het al zegt een gril nodig, bijvoorbeeld een grillplaat of een grilloven. Voor het wokken heb je alleen een wok nodig met wat olie en een heel heet vuur. Maar het meest simpele is misschien wel het koken van de prei.

Veel variatie

Over prei koken doe je niet zo heel erg lang, ongeveer 15 minuten en je bent klaar met koken. Heel veel mensen zijn echt helemaal dol op prei. Het is een lekkere groenten die op verschillende manieren kan klaarmaken en eten. Voordat je begint met het koken van de prei moet je eerst zorgen dat de groente goed gewassen is. Dit om eventueel vuil er te halen. Tussen de stengels zit soms wat aarde die je maar beter kunt weghalen, dat is niet zo lekker om te eten.

Begin met het afsnijden van de wortel, doe dit met een scherp mes. De wortel kun je gewoon weggooien of in stukjes snijden en aan je kippen geven als je die hebt. Ook de buitenste bladeren kun je er afhalen en wegdoen, deze zijn meestal niet zo lekker om te eten. Ze zijn vaak te taai en verpesten dus de rest van het eten. De rest laat je er wel aanzitten, snij de prei nu in stukken van 1 cm. Hierdoor ontstaan er een soort ringen net als bij een ui. Als je dit eenmaal gedaan hebt, kun je preiringen goed gaan wassen in een vergiet, zorg ervoor dat ook het zand dat binnenin zitten weg is.

Nu kun je de prei koken in een pan met een bodempje water doen. Doe er wat zout bij en eventueel wat lekkere kruiden waar je zelf van houdt. Dit water breng je aan de kook, laat het 15 minuten doorkoken en je gekookte prei is klaar.

Naast deze veelzijdigheid is prei ook nog eens gezond voor het lichaam en een ideale groente voor tijdens het afval proces. Er zitten veel vezels in waardoor je lichaam moeite moet doen om het te verteren, daarbij bevat het ook nog eens geen vetten.

Prei koken, of?

Prei koken is de wat meer traditionele manier om deze groente klaar te maken, wie kreeg vroeger niet af en toe prei te eten die gekookt was, al dan niet met een papje, maar deze groente kan op veel meer manieren worden klaargemaakt.

Zo wordt bijvoorbeeld de preisoep steeds populairder, om maar een methode te noemen.

Daarnaast kun je werkelijk alle met prei doen. Stoven, smoren, bakken, in een salade, wokken, in de oven bereiden, en natuurlijk in de airfryer. Je kunt het haast niet zo gek bedenken of het is wel mogelijk. Zelf op de BBQ is geen enkel probleem. Zo zie je maar weer, met prei kun je een heleboel verschillende dingen doen.

Uit de oven

Door deze grote variatiemogelijkheden, en natuurlijk het feit dat prei over de hele wereld bekend is, zijn er dan ook ontelbare recepten om een heerlijk gerecht te bereiden.

Een wintergroente

Van oorsprong is prei natuurlijk een wintergroente. Dat komt omdat nog niet zo lang geleden de groente in de wintermaanden op het veld bleef staan, en zo doorgaand geoogst kon worden.

Tegenwoordig zijn er betere methode om de groente enerzijds te kweken en anderzijds te bewaren.

De groente kun je het hele jaar door in de winkel kopen, maar er zit toch wel verschil in.

Vroeg in de zomer komen de verse preistengels in de winter. Deze zijn makkelijk te herkennen aan het feit dat het groen van de stengel nog mooier groen is. Als de stengels wat ouder worden, in de winter of het najaar, dan krijgt het groen een beetje een grijze kleur. Bovendien zijn de stengels van de nieuwe oogst vaak wat dunner, en niet zo dik als de stengels die langer in de grond blijven staan.

Vooral om prei te bereiden in een salade zijn deze jonge preistengel lekkerder en malser. Worden ze wat dikker dan komt wat meer de uismaak tijdens het bereiden.

Het heeft natuurlijk vooral te maken met smaak.

Prei kun je goed bewaren in de koelkast, maar haal de groente dan wel uit de plastic zak en zorg dat de stengel droog zijn. Ook al zit er een bruin of beetje rotte delen aan, de stengel zelf blijft vaak veel langer goed en is dus nog gewoon bruikbaar.

Gesmoord

Kom je een keer een goede aanbieding tegen in de winkel, kan de groente ook erg goed ingevroren worden.

Bereidingstips

  • Zorg dat de groente goed wordt schoongemaakt voordat je een gerecht gaat koken. Snij dus vooral de onderkant er af, en ook de uiteinden van de stengel. Bovendien altijd goed wassen. Door de vorm van de groente gaat er namelijk nog wel eens zand in de stengels zitten.
  • Verse prei kun je goed invriezen, in de koelkast bewaren, of een de kelder. Wil je de groente langer bewaren, controleer dan wel regelmatig op minder mooie stengels, en verwijder deze.
  • Bij het koken is het vaak lastig om te zien of de prei al gaar is. Als je dit wilt controleren, controleer dan altijd een groen stukje. De witte delen zijn namelijk bij alle bereidingsmethoden altijd sneller gaar.
  • Omdat de groente bij sommige bereidingsmethoden stek slinkt, kun je er van uitgaan dat je ongeveer 500 gram per persoon nodig hebt.
  • Jonge stengels zijn malser. Grote stengels vaak ouder en bijvoorbeeld meer geschikt voor stamppot of voor bereiding in de oven.
  • De groente van Nederlandse bodem is doorgaans verser en lekkerder, terwijl er minder slechte of rotte stukken aan zitten. Prei die uit buitenland komt kan, net als bijvoorbeeld uien, een stuk scherper in smaak zijn.

Advertentie