Prei Koken

Prei koken is niet zo heel erg moeilijk dus mocht je toevallig zin hebben in prei vanavond dan is dit zo gepiept. Wist je dat er in deze groente per 100 gram 27 kcal zitten, 3,8 aan koolhydraten, o gram vet en 3,4 gram vezels.

Prei KokenDat dus zeggen, dat prei eigenlijk heel gezond is om te eten, het is dus niet alleen lekker. Als het om deze heerlijke groente gaat weet dan dat dit één van de meest veelzijdige groentes is die we kennen in Nederland. Zo kun je het op verschillende manieren klaar maken en serveren.

Één van mijn persoonlijke favoriete manieren is de preischotel met ui, paprika en gehakt. Hier zitten verschillende lekkere kruiden bij in die het tot een lekker smakend gerecht maken. Maar natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden zoals, de groente koken en serveren met aardappels, jus en een lekker stuk vlees zoals een karbonade.

Prei kun je ook stoven, dit wordt niet zo vaak gedaan omdat de meeste niet weten hoe. Eerst even fruiten in een pan met hete olie en dan 10 minuten lang stoven in een pan met een deksel erop, kruiden en zout erbij en klaar het eten.

Prei koken met variatie

Het is ook mogelijk om deze groente te grillen en klaar te maken in een wok pan. Ook dit is allemaal vrij simpel. Om te grillen heb zoals het woord het al zegt een gril nodig, bijvoorbeeld een grillplaat of een grilloven. Voor het wokken heb je alleen een wok nodig met wat olie en een heel heet vuur. Maar het meest simpele is misschien wel het koken van de prei.

Over prei koken doe je niet zo heel erg lang, ongeveer 15 minuten en je bent klaar met koken. Heel veel mensen zijn echt helemaal dol op prei. Het is een lekkere groenten die op verschillende manieren kan klaarmaken en eten. Voordat je begint met het koken van de prei moet je eerst zorgen dat de groente goed gewassen is. Dit om eventueel vuil er te halen. Tussen de stengels zit soms wat aarde die je maar beter kunt weghalen, dat is niet zo lekker om te eten.

Gezonde GroenteBegin met het afsnijden van de wortel, doe dit met een scherp mes. De wortel kun je gewoon weggooien of in stukjes snijden en aan je kippen geven als je die hebt. Ook de buitenste bladeren kun je er afhalen en wegdoen, deze zijn meestal niet zo lekker om te eten. Ze zijn vaak te taai en verpesten dus de rest van het eten. De rest laat je er wel aanzitten, snij de prei nu in stukken van 1 cm. Hierdoor ontstaan er een soort ringen net als bij een ui. Als je dit eenmaal gedaan hebt kun je preiringen goed gaan wassen in een vergiet, zorg ervoor dat ook het zand dat binnenin zitten weg is.

Nu kun je de prei koken in een pan met een bodempje water doen. Doe er wat zout bij en eventueel wat lekkere kruiden waar je zelf van houdt. Dit water breng je aan de kook, laat het 15 minuten doorkoken en je gekookte prei is klaar.

Zo zie je maar weer, met prei kun je een heleboel verschillende dingen doen. Koken, wokken, grillen, stoven en bakken allemaal verschillende manieren om deze groente klaar te maken voor het gerecht waarin het verwerkt zal gaan worden. Naast deze veelzijdigheid is prei ook nog eens gezond voor het lichaam en een ideale groente voor tijdens het afval proces. Er zitten veel vezels in waardoor je lichaam moeite moet doen om het te verteren, daarbij bevat het ook nog eens geen vetten.